Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

UOKiK ukarał firmę Polmlek Grudziądz karą w wysokości 1,4 mln zł. Za wprowadzanie w błąd klientów

Katarzyna Paczewska
fot. pixabay.com
Polmlek Grudziądz to jeden z przedsiębiorców, którego dotyczy niedawny wyrok sądowy w sprawach decyzji lub pozwów UOKiK z zakresu ochrony konsumentów.

Bank BPH, Energa-Obrót, ZdroWita, Polmlek Grudziądz - to niektórzy przedsiębiorcy, których dotyczyły niedawne wyroki sądowe w sprawach decyzji lub pozwów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z zakresu ochrony konsumentów.

Pierwszy wyrok zapadł w sprawie Banku BPH. Dotyczył pozwu prezesa UOKiK o uznanie za niedozwolone czterech klauzul. Zakwestionowane postanowienia dotyczyły zagadnień takich jak: zmiany w umowie bez zgody konsumenta, pobieranie od konsumenta opłat za czynności windykacyjne według własnego uznania czy zmiany wysokości opłat i prowizji przez bank w dowolnie wybranym momencie. Sąd Apelacyjny w sierpniu 2016 r. podzielił w całości stanowisko Prezesa UOKiK i uznał klauzule za niedozwolone.

W grudniu 2015 r. Prezes UOKiK wydał decyzję w której stwierdził, że Energa-Obrót narusza zbiorowe interesy konsumentów. Spółka podawała w cennikach i materiałach informacyjnych ceny energii elektrycznej bez uwzględnienia wartości podatku od towarów i usług. We wrześniu 2016 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił w całości stanowisko prezesa UOKiK. W uzasadnieniu sąd wskazał, że spółka nie dostarczała konsumentom pełnych informacji o cenie usługi, a to godzi w podstawowe prawo do informacji na temat transakcji.

Kolejny wyrok dotyczy decyzji z grudnia 2013 r. UOKiK uznał działania spółki ZdroWita za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę w wysokości ponad 22 tys zł. Przedsiębiorca sugerował konsumentom właściwości lecznicze i rehabilitacyjne sprzedawanych urządzeń. W rzeczywistości produkt ten jest urządzeniem relaksacyjnym i nie posiada żadnych właściwości medycznych. Prezes UOKiK zarzucił również przedsiębiorcy błędne informowanie konsumentów o przysługującym im uprawnieniu do odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Treść umowy sugerowała klientom, że skorzystanie z uprawnienia do odstąpienia od umowy jest odpłatne. W październiku 2016 r. SOKiK stwierdził brak wystarczających przesłanek dla obniżenia wymiaru kary i oddalił odwołanie.

Ostatni z wyroków dotyczy decyzji z grudnia 2014 r. nakładająca na spółkę Polmlek Grudziądz karę finansową w wysokości 1 471 250 zł. UOKiK stwierdził wówczas, że Polmlek Grudziądz, stosuje praktyki ograniczające zbiorowe interesy konsumentów. Zakwestionowane działania dotyczyły używania nazwy handlowej „masło”, co wprowadzało konsumentów w błąd, gdyż produkty te nie spełniały wymogów stawianych przetworom mlecznym. Sąd przyznał rację Prezesowi Urzędu, stwierdzając, że przedsiębiorca naruszył prawa konsumentów do prawdziwej i rzetelnej informacji o produkcie. Sąd wziął jednak pod uwagę, że decyzja prezesa urzędu została wydana po zmianie właściciela i zdecydował o obniżeniu kary o 25 proc. z ponad 1,4 mln zł do ok. 1 mln zł. Zdaniem Sądu obniżona kara będzie nadal spełniać swoją funkcję, a także będzie stanowiła ostrzeżenie dla innych przedsiębiorców.

Od decyzji UOKiK przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a od wyroku SOKiK – apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Możliwe jest też złożenie skargi kasacyjnej od wyroku SA do Sądu Najwyższego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK ukarał firmę Polmlek Grudziądz karą w wysokości 1,4 mln zł. Za wprowadzanie w błąd klientów - Grudziądz Nasze Miasto

Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto