Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bielsk Podlaski. Nowy dworzec PKP otwarty! Inwestycja kosztowała 11,5 milionów złotych

OPRAC.: szach
Nowoczesny dworzec w Bielsku Podlaskim zastąpił stary, niefunkcjonalny obiekt, którego budowa rozpoczęła się pod koniec lat 80. XX w. Budynek jest w pełni dostosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością, czyli osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi, osób starszych czy podróżnych z dużymi bagażami. Dworzec jest wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in. w panele fotowoltaiczne, monitoring, energooszczędne oświetlenie.
Nowoczesny dworzec w Bielsku Podlaskim zastąpił stary, niefunkcjonalny obiekt, którego budowa rozpoczęła się pod koniec lat 80. XX w. Budynek jest w pełni dostosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością, czyli osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi, osób starszych czy podróżnych z dużymi bagażami. Dworzec jest wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in. w panele fotowoltaiczne, monitoring, energooszczędne oświetlenie. Wojciech Wojtkielewicz
Nowoczesny, dostępnych dla wszystkich podróżnych i ekologiczny dworzec kolejowy w Bielsku Podlaskim, po trwającej 59 tygodni budowie, od 26 czerwca 2020 służy mieszkańcom. Innowacyjny dworzec systemowy zastąpił stary i niefunkcjonalny obiekt, którego budowa rozpoczęła się pod koniec lat 80. XX w.

- To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Jestem pewien, że mieszkańcy Bielska Podlaskiego oraz podróżni, którzy będą wysiadać na tej stacji, docenią starania Polskich Kolei Państwowych – zaznaczył podczas otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Trwa rozbiórka dworca PKP w Bielsku Podlaskim

Jednokondygnacyjny budynek w pełni został dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W jego obrębie wyznaczono trasy wolne od przeszkód dla osób niewidomych i słabo widzących, przy których umieszczone tablice informacyjne z oznakowaniem wykorzystującym alfabet Braille’a. Wszystkie posadzki zostały wykonane z elementów niewymagających spoiwa. W przejściach praktycznie nie ma progów, a tam, gdzie ich umieszczenie było koniecznie, nie są wyższe niż 20 milimetrów.

W przeszkolonej ogrzewanej poczekalni zamontowano nowoczesny system informacji głosowej i wizualnej o rozkładzie jazdy pociągów. W toaletach, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zostały zamontowane również przewijaki. Budynek wyposażono m.in. w instalację fotowoltaiczną, pompy ciepła, klimatyzację i system monitoringu. Ciekawymi rozwiązaniami architektonicznymi będą otwarta poczekalnia znajdująca się pod zadaszeniem od strony peronów oraz wieża zegarowa.

Zobacz:Dworzc jak za czasów kolei warszawsko-petersburskiej

Pasażerowie korzystający z dworca w Bielsku Podlaskim mają do dyspozycji dziewięć miejsc postojowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami, a także strefę Kiss&Ride, czyli miejsca wytyczone z myślą o krótkotrwałych postojach samochodów osobowych, oraz wiatę rowerową. Wokół budynku i wiaty zaprojektowano układ chodników łączących budynek dworca z istniejącymi drogami dojścia i parkingiem.

Dworzec w Bielsku Podlaskim jest już praktycznie zburzony

– Bielski dworzec to jeden z dwunastu w woj. podlaskim obiektów objętych naszym programem inwestycyjnym na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju modernizujemy, ale także budujemy od podstaw łącznie około 200 dworców. Podróże zaczynamy i kończymy na dworcach, a nam zależy na tym, aby każdy etap korzystania z kolei wiązał się dla pasażerów z wygodą i przewidywalnością. Mam nadzieję, że nowy dworzec sprosta oczekiwaniom mieszkańców. Od dziś Bielsk Podlaski ma jeden z najnowocześniejszych dworców w regionie – mówiła Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Inwestycja została zrealizowana w ramach autorskiego projektu PKP S.A. Zakłada on budowę parterowych budynków, w których są stosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak użycie paneli fotowoltaicznych, odzyskiwanie wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Innowacyjne Dworce Systemowe najczęściej zastępują duże niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymaganiom podróżnych. IDS-y powstają także na stacjach i przystankach, na których nie było wcześniej dworców.

Przebudowa dworca PKP w Bielsku Podlaskim była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość inwestycji wynosiła 11,5 mln zł. Generalnym wykonawcą robót budowlanych była lokalna firma Pożarski Budownictwo Sp. z o.o.

Czytaj też:200 km na torach

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskpodlaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto