Bielsk Podlaski. Ocieplanie bloków przerwano, bo gnieżdżą się wróble

Andrzej ZdanowiczZaktualizowano 
Sprawą zainteresowali się ornitolodzy i Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, które zaalarmowało RDOŚ i nadzór budowlany. Po tej interwencji prace związane z termomodernizacją zostały wstrzymane.

Sprawa dotyczy czterech bloków na końcu ul. Mickiewicza w Bielsku Podlaskim (198, 198A, 198B i 198C) należących do Spółdzielni Mieszkaniowej Świt w Bielsku Podlaskim. To dawne bloki przyzakładowe obok byłych zakładów HOOP, wykupionych niedawno przez Arhelan.

Czytelniczka, która napisała list do mediów w tej sprawie, alarmowała, że w szczelinach budynków gnieżdżą się dziesiątki wróbli, które prawdopodobnie karmią już pisklęta. A w otworach wentylacyjnych mają wkrótce pojawić się jerzyki.

„Budynki są potencjalnym miejscem występowania nietoperzy - napisała. - To ostatnie nieocieplone bloki w mieście! Na żadnych dotychczas ocieplonych budynkach nie ma rekompensat!”

Dodała, że zamurowanie żywcem ptaków, jest równoznaczne z zadaniem im śmierci ze szczególnym okrucieństwem, za co grozi do 3 lat wiezienia. Według Czytelniczki inwestor miał obowiązek przed pracami budowlanymi zlecić ornitologom ekspertyzę, która by stwierdziła, czy w danych budynkach bytują ptaki lub nietoperze. Mógł też wystąpić do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o zgodę na zniszczenie stanowisk lęgowych ptaków, ale tego nie zrobił.

Przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków wysłało nam raport z wizji.

Wykazała ona , iż w blokach prawdopodobnie gnieździ się kilkanaście par wróbli. Widziano też kawkę , która w dziobie miała gałęzie do budowy gniazda i usiadła na dachu.

Pod koniec ubiegłego tygodnia nadzór budowlany wstrzymał prace.

Rozmawialiśmy też z mieszkańcami bloku i prezesem spółdzielni. Okazuje się, że na problem patrzą oni z nieco innej strony.

- Kur... tyle lat czekaliśmy na ten remont i teraz nic - mówi jedna z mieszkanek. -Ptaki tu latają dookoła, ale nie widziałam, żeby się gnieździły na bloku, bo i gdzie. Ale jak już ktoś zobaczy wróbla, to twierdzi, że należy prace wstrzymać, a ludzie to już nie ważni?

Nieco bardziej stonowany głos zabrał prezes spółdzielni Bogdan Szulc.

- Prace termomodernizacyjne prowadzi, firma, która w poprzednim roku ocieplała jedną z bielskich szkół i wówczas również prace wstrzymano z powodu ptaków - mówi prezes. - U nas zanim przystąpili do pracy sprawdzili czy szyby wentylacyjne są zabezpieczone kratkami i czy na blokach nie ma gniazd. Nie było ich.

Obeszliśmy z prezesem wszystkie bloki i rzeczywiście kratki wentylacyjne w nich były i to jak widać od dawna. Ornitolodzy twierdzą , że przez otwory w nich przeciśnie się jerzyk, ale wydaje się to wątpliwe. Nie zauważyliśmy żadnych gniazd.

Czytaj też: Termomodernizacja to sposób na zaoszczędzenie pieniędzy

- Te ptaki nie mają gdzie tu się gnieździć - tłumaczy prezes. - Jest ich tu w okolicy dużo, bo to już skraj miasta. Mnóstwo ptaków gnieździ się w pobliskich zakładach HOOP. Jerzyki pewnie korzystają z dachu pobliskiej cerkwi, a i drzew dookoła jest mnóstwo.

Prezes skarżył się też, że obecnie wstrzymano bezterminowo całość prac. Nawet tych związanych z ocieplaniem fundamentów bloków.

- Przecież pod ziemią ptaki się nie gnieżdżą - mówi. - Będziemy od tej decyzji się odwoływać. Poprosimy o ekspertyzę ornitologa. Niech nam wskaże, gdzie są gniazda ptaków, to w tym miejscu prace odłożymy na później. A wykonawca niech ociepla fundamenty i te części bloków, gdzie gniazd nie ma.

Prezesowi bardzo na inwestycji zależy, bo chodzi o duże pieniądze i dobro mieszkańców. - Cała inwestycja to koszt 1,5 mln zł - mówi.

Czytaj też: Plany budowy mostu pokrzyżowały jaskółki

Inwestycja ta otrzymała dofinansowanie z (nomen omen) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dofinansowanie to polega na zmniejszeniu oprocentowania kredytu. Jednym z powodów jej przyznania był korzystny wpływ na środowisko naturalne, a szczególnie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla związanego z ogrzewaniem budynku.

- O pieniądze te staraliśmy się bardzo długo - dodaje Szulc. - Do końca października musimy się rozliczyć z inwestycji, bo inaczej będziemy musieli je zwrócić. A tu wszystko stoi. Wykonawca skarży się, że jeśli będzie dłuższy zastój, zatrudnieni przez niego podwykonawcy przejdą na inne roboty i u nas na czas nie skończy.

Mało tego, zgłaszając w tym roku zapotrzebowanie na ciepło i wyliczając zaliczki, jakie płacą mieszkańcy w ramach comiesięcznego czynszu, spółdzielnia uwzględniła termomodernizację, czyli założyła, że zużycie ciepła będzie dużo niższe.

- Jeśli bloki nie będą ocieplone do zimy, mieszkańcy będą mieli ogromne niedopłaty. Część z nich nie będzie w stanie ich zapłacić w terminie - ostrzega prezes. - Dla takiej małej spółdzielni jak nasza to groźba bankructwa.

Pytamy go, czy nie mógł planując prace uwzględnić sezonu lęgowego?

- Ale jak? Sezon lęgowy trwa od połowy marca do połowy października. To jest przecież sezon prac budowlanych - tłumaczy. - Zimą nikt nie będzie chodził po rusztowaniach, bo to z kolei narusza przepisy BHP. Jestem gotów zadbać o ptaki. Umieścić na terenie spółdzielni budki lęgowe. Z wykonawcą ustalić, by omijał miejsca, gdzie są gniazda, ale nie całkowicie przerwać prace. Zresztą, teraz gdy są rusztowania przy blokach, to na nich zaraz zaczną gnieździć się ptaki, bo już na nich siadają i co wtedy? Rusztowań nie będzie można ani wykorzystać, ani zdjąć ?

Na razie sytuacja jest patowa.

Prezes spółdzielni czeka na oficjalne pisma z nadzoru budowlanego (na razie informację o nakazie wstrzymania prac otrzymał ustnie). Po ich otrzymaniu spróbuje ustalić jak rozwiązać tę trudną sytuację.

Magazyn Informacyjny Kuriera Porannego i Gazety Współczesnej 18.04.2019

Wideo

Materiał oryginalny: Bielsk Podlaski. Ocieplanie bloków przerwano, bo gnieżdżą się wróble - Bielsk Podlaski Nasze Miasto

Komentarze 29

G
Gość
2019-05-13T17:14:40 02:00, Gość:

Pan Prezes martwi się o remont, a nie martwi się ile ptaków zostało żywcem zamurowanych pod styropianem?

Gościu.Trochę zdrowego rozsądku. Czy parę ptaszków więcej jest wartych niż człowiek? OP co ten rwetes? A może tzw. ekolodzy oczekują aż pan prezes coś im odpali do kiszeni?

zgłoś
G
Gość
2019-05-14T10:51:18 02:00, Gość:

Ludzie co się z wami dzieje ?! Człowiek ma panować nad światem między innymi nad zwierzętami !! Bloki są dla ludzi ! Skoro firma budowlana robiła rozeznanie i stwierdziła, że nie ma tam żadnych gniazd to skąd ta cała sprawa ?! Może ktoś bardzo lubi tą firmę stąd te donosy ? Poza tym ptaki siadają wszedzie, że siedzą sobie na dachu czy rusztowaniu to żadna sensacja . Dajcie ludziom godnie żyć . Zacznijcie od siebie, czyńcie dobro bliźniemu . A panu A gratulacje za zatrzymanie robót !

2019-05-14T10:55:35 02:00, Gość:

Kto tak powiedział? Że człowiek ma panować nad światem i niszczyć przyrodę? Kto?

Nie, proszę poczytać gdzie gniazduja wróble i jerzyki. W blokach, w budynkach. Nie na drzewach, nie w lesie.

Wasza znieczulica i mentalność jest porażająca :(

2019-05-14T10:59:14 02:00, Gość:

To ludzie mają zamieszkiwać podziemia czy robić domki na drzewie ? Tak dajmy przyrodzie rządzić światem.

2019-05-14T11:33:52 02:00, Gość:

Ależ nie, można mieszkać bez problemu w blokach i pamiętać o i ich inych lokatorach. Ten remont też mógłby się odbyć bez zamurowywania żywcem ptaków i nietoperzy. Nie przeszkadza to Panu/Pani?

Obecność roślin i zwierząt jest dla człowieka niezbędna, i można wszystko zorganizować tak, żeby była symbioza. Tak tylko można uratować świat. Jesteśmy pewnie ostatnim pokoleniem, które może coś zmienić. Jak sami jesteście taką kostą to pomyślcie o swoich dzieciach.

zgłoś
G
Gość
2019-05-13T16:19:24 02:00, Gość:

Drodzy mieszkańcy, nie atakujcie ludzi, którzy dbają o ptaki. Pretensje miejscie do Spółdzielni, która nawaliła i nie zadbała, aby wszystko było zaplanowane i zrobione zgodnie z prawem i ze sztuką.

Po uprzednim rozeznaniu gdzie są siedliska ptaków w odpowiednim czasie można zabezpieczyć szczeliny i otwory tak, aby potem remont przeprowadzić bez szkody dla ptaków.

A ci, którzy twierdzą, że ptaków w tych budynkach nie ma, niech zmienią okulary, postoją chwilę pod blokiem i zobaczą wróble i jerzyki. I ktoś kto sugeruje że te ptaki gnieżdżą się na drzewach w okolicy ośmiesza się, gdyż ptaki te wybierają właśnie szczeliny i otwory w budynkach.

Na koniec do autora tekstu: dawno nie widziałam tak tendencyjnego i stronniczego artykułu. Był na zamówienie?

2019-05-14T10:55:53 02:00, Gość:

Człowieku może chcesz zasponsorować zabezpieczenie ptaszków na całym terenie Bielska Podlaskiego ? Może ekolodzy zaczną refundować wszelkie potrzebne materiały aby zabezpieczyć biedne ptaszki ? Czemu nikt tego nie zaproponuje ? Czemu mieszkańcy mają ponosić koszta ?

To pytanie do Spółdzielni dlaczego zbagatelizowała prcedury i złamała prawo, nie do mnie. Ich proszę pytać i do nich mieć pretensje.

zgłoś
G
Gość

Ludzie maja panować nad światem? Ludzie mają świat współtworzyć, współpracować z przyrodą, bo sami bez niej zginął. Naprawdę jesteś tak ślepy?..ty i tobie podobni. Do czego prowadzi rządzenie człowieka? Do przemocy, wynaturzeń, zanieczyszczeń etc. Sam się obudź, jesteś ślepy.

zgłoś
G
Gość
2019-05-14T10:51:18 02:00, Gość:

Ludzie co się z wami dzieje ?! Człowiek ma panować nad światem między innymi nad zwierzętami !! Bloki są dla ludzi ! Skoro firma budowlana robiła rozeznanie i stwierdziła, że nie ma tam żadnych gniazd to skąd ta cała sprawa ?! Może ktoś bardzo lubi tą firmę stąd te donosy ? Poza tym ptaki siadają wszedzie, że siedzą sobie na dachu czy rusztowaniu to żadna sensacja . Dajcie ludziom godnie żyć . Zacznijcie od siebie, czyńcie dobro bliźniemu . A panu A gratulacje za zatrzymanie robót !

2019-05-14T10:55:35 02:00, Gość:

Kto tak powiedział? Że człowiek ma panować nad światem i niszczyć przyrodę? Kto?

Nie, proszę poczytać gdzie gniazduja wróble i jerzyki. W blokach, w budynkach. Nie na drzewach, nie w lesie.

Wasza znieczulica i mentalność jest porażająca :(

2019-05-14T10:59:14 02:00, Gość:

To ludzie mają zamieszkiwać podziemia czy robić domki na drzewie ? Tak dajmy przyrodzie rządzić światem.

Ależ nie, można mieszkać bez problemu w blokach i pamiętać o i ich inych lokatorach. Ten remont też mógłby się odbyć bez zamurowywania żywcem ptaków i nietoperzy. Nie przeszkadza to Panu/Pani?

zgłoś
G
Gość
2019-05-14T10:51:18 02:00, Gość:

Ludzie co się z wami dzieje ?! Człowiek ma panować nad światem między innymi nad zwierzętami !! Bloki są dla ludzi ! Skoro firma budowlana robiła rozeznanie i stwierdziła, że nie ma tam żadnych gniazd to skąd ta cała sprawa ?! Może ktoś bardzo lubi tą firmę stąd te donosy ? Poza tym ptaki siadają wszedzie, że siedzą sobie na dachu czy rusztowaniu to żadna sensacja . Dajcie ludziom godnie żyć . Zacznijcie od siebie, czyńcie dobro bliźniemu . A panu A gratulacje za zatrzymanie robót !

2019-05-14T10:55:35 02:00, Gość:

Kto tak powiedział? Że człowiek ma panować nad światem i niszczyć przyrodę? Kto?

Nie, proszę poczytać gdzie gniazduja wróble i jerzyki. W blokach, w budynkach. Nie na drzewach, nie w lesie.

Wasza znieczulica i mentalność jest porażająca :(

To ludzie mają zamieszkiwać podziemia czy robić domki na drzewie ? Tak dajmy przyrodzie rządzić światem.

zgłoś
G
Gość
2019-05-13T16:19:24 02:00, Gość:

Drodzy mieszkańcy, nie atakujcie ludzi, którzy dbają o ptaki. Pretensje miejscie do Spółdzielni, która nawaliła i nie zadbała, aby wszystko było zaplanowane i zrobione zgodnie z prawem i ze sztuką.

Po uprzednim rozeznaniu gdzie są siedliska ptaków w odpowiednim czasie można zabezpieczyć szczeliny i otwory tak, aby potem remont przeprowadzić bez szkody dla ptaków.

A ci, którzy twierdzą, że ptaków w tych budynkach nie ma, niech zmienią okulary, postoją chwilę pod blokiem i zobaczą wróble i jerzyki. I ktoś kto sugeruje że te ptaki gnieżdżą się na drzewach w okolicy ośmiesza się, gdyż ptaki te wybierają właśnie szczeliny i otwory w budynkach.

Na koniec do autora tekstu: dawno nie widziałam tak tendencyjnego i stronniczego artykułu. Był na zamówienie?

Człowieku może chcesz zasponsorować zabezpieczenie ptaszków na całym terenie Bielska Podlaskiego ? Może ekolodzy zaczną refundować wszelkie potrzebne materiały aby zabezpieczyć biedne ptaszki ? Czemu nikt tego nie zaproponuje ? Czemu mieszkańcy mają ponosić koszta ?

zgłoś
G
Gość
2019-05-14T10:51:18 02:00, Gość:

Ludzie co się z wami dzieje ?! Człowiek ma panować nad światem między innymi nad zwierzętami !! Bloki są dla ludzi ! Skoro firma budowlana robiła rozeznanie i stwierdziła, że nie ma tam żadnych gniazd to skąd ta cała sprawa ?! Może ktoś bardzo lubi tą firmę stąd te donosy ? Poza tym ptaki siadają wszedzie, że siedzą sobie na dachu czy rusztowaniu to żadna sensacja . Dajcie ludziom godnie żyć . Zacznijcie od siebie, czyńcie dobro bliźniemu . A panu A gratulacje za zatrzymanie robót !

Kto tak powiedział? Że człowiek ma panować nad światem i niszczyć przyrodę? Kto?

Nie, proszę poczytać gdzie gniazduja wróble i jerzyki. W blokach, w budynkach. Nie na drzewach, nie w lesie.

Wasza znieczulica i mentalność jest porażająca :(

zgłoś
G
Gość

Do Pana dziennikarza, może czyta komwntarze, bo napisał pożal się Boże notatkę o ptaszkach. Niez proszę pana dziennikarza. Nie byłoby tak, że ptaszki (mówmy lepiej ptaki, bo ptaszki to ma się w gaciach) zginęły by w majestacie prawa.

Pisząc to ujawnia Pan swoją ignorancję oraz brak zaznajomienia się z tematem, którym się zajęło. Po takiej ekspertyzie i decyzji rdoś spółdzielnia mogła pójść dwutorowo. Odpowiednio poprowadzić prace ociepleniowe poza sezonem lęgowym lub zabezpieczyć otwory i szczeliny w budynkach ZANIM zalegną się w nich ptaki, następnie przeprowadzić bez szkody dla nich remont, powiesić budki lęgowe. Et voila. Nikt nie ucierpi, wszyscy zadowoleni, ptaki i nietoperze nie są żywcem zamurowane.

Gdyby spółdzielnia postąpiła właściwie. A nie postąpiła. Ba, złamała prawo. A Pan dziennikarz stoi po stronie łamiących prawo. Czy to zgodne z etyką dziennikarsją??

zgłoś
G
Gość

Ludzie co się z wami dzieje ?! Człowiek ma panować nad światem między innymi nad zwierzętami !! Bloki są dla ludzi ! Skoro firma budowlana robiła rozeznanie i stwierdziła, że nie ma tam żadnych gniazd to skąd ta cała sprawa ?! Może ktoś bardzo lubi tą firmę stąd te donosy ? Poza tym ptaki siadają wszedzie, że siedzą sobie na dachu czy rusztowaniu to żadna sensacja . Dajcie ludziom godnie żyć . Zacznijcie od siebie, czyńcie dobro bliźniemu . A panu A gratulacje za zatrzymanie robót !

zgłoś
w
wania

W Bielsku Podlaskim robi się same buble i tu trzeba wstrzymać budowę chodnika na ulicy Wojska Polskiego. Buduje się tam chodnik od Mleczarni do działek a zapomnieli o ścieżce rowerowej .Teraz działkowiczom dobrze jeździć po chodniku. A czy Pan burmistrz dba o bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych czy nie ma wpływu na GDDi A

zgłoś
G
Gość

Wygląda na to że ekozlowsliwiec pod płaszczykiem wspanialomyslnego niesienia dobra ptaszkom zamierza dopiec ludziom którzy próbują zrobić coś potrzebnego. A może ktoś ma na tym zarobić? Słyszałam że ekologia to bardzo opłacalna sfera wykorzystująca fanatyków jako tania siłę robocza. Wszystko się składa. Powodzenia LUDZIE!

zgłoś
G
Gość
2019-05-13T12:08:40 02:00, Gość:

Kto na tym osiedlu nie mieszka to nie wie że w szczytowych mieszkaniach już dawno pojawił się grzyb , ludzie walczą już z tym od lat i wydychują trujące substancje i nikt tego nie bierze pod uwagę ,że pojawią się choroby mieszkańców , ale co kogo obchodzi ptaki są najważniejsze a zapewniam , że mają gdzie się wynieść bo na osiedlu jest sporo drzew ,a za blokami nawet lasek

Oczywiście, że mieszkańcom należy sie ten remont. Ale to nie jest wina ptaków, że spółdzielnia podjęła inwestycję niezgodnie z przepisami. Wszystko mozna było zrobić bez szkody dla tego projektu i bez szkody dla ptaków.

Jeśli one są już w szczelinach to sie przecież nie wyniosą razem z pisklakami czy jajami. Zostało tu zlamane prawo.

Ptaki siadają na rusztowaniu przy ocieplonym bloku bo prawdopodobnie zostaly tam zamurowane ich jaja lub pisklęta. Pies, jak mu sie dzieje krzywda zaskowycze, kota też usłyszymy. Ptaków i nietoperzy niestety nie.

zgłoś
G
Gość

Czyńta se ziemie poddanom.

Amen.

Niech prezes z mieszkańcami zamówią mszę w intencji remontu. I koniecznie pokropek bloków, coby szatana ekologistycznego pogonić.

zgłoś
G
Gość

Pan Prezes martwi się o remont, a nie martwi się ile ptaków zostało żywcem zamurowanych pod styropianem?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3